שובו של התמרון היבשתי? | מאת גל פרל פינקל

רשומה רגילה

מאז 2010 נמנע ממשל אובמה מהפעלת כוחות קרקעיים בלחימה. עתה, בלחימה כנגד המדינה האסלאמית נראה כי הממשל שוקל ברצינות שינוי במדיניות.

לאחרונה פשטו כוחות מיוחדים כורדיים ואמריקניים על מבנה בעיראק שבשליטת אנשי המדינה האיסלאמית, שבו הוחזקו כ־70 בני ערובה שעמדו להיות מוצאים להורג. הכוח דלתא האמריקני הפתיע את החוטפים והשלים את משימתו בשלמות. בפשיטה קודמת, במאי השנה, על הכפר אל־עמר שבמזרח סוריה, הרגו לוחמי כוח דלתא את אבו סיאף, בכיר במדינה האיסלאמית, וכמה פעילים נוספים בארגון. לאחר קרב קצר התפנה הכוח באמצעות מסוקים ושב לבסיסו בעיראק.

מבצעים אלו הם המשך ישיר של מדיניות הנשיא אובאמה להפעלת כוח – תקיפות כירורגיות באמצעות מל"טים ומבצעים מיוחדים על חשבון הפעלת כוחות גדולים, תוך הימנעות ככל האפשר מהפעלת כוחות קרקעיים בהיקף נרחב. זולת פעולות כוח דלתא ניתן למנות גם את מבצע חנית נפטון בפקיסטן, שבמהלכו הרגו לוחמי יחידת "אריות הים" את אוסאמה בן לאדן, מנהיג אל־קאעידה; חילוץ בני ערובה מסומליה; וסיכולים ממוקדים באמצעות כלי טיס בתימן.

בספטמבר נכנס גנרל חיל הנחתים ג'וזף דנפורד לתפקידו כיו"ר המטות המשולבים. בניגוד לשני קודמיו בתפקיד, השלים דנפורד מסלול פיקוד מלא ביחידות הרגלים של הנחתים. מינויו עשוי לסמן את שובו של התמרון היבשתי לשדה המערכה נגד המדינה האיסלאמית.

ניצנים לכך ניתן למצוא בעדותו האחרונה בפני ועדת הכוחות המזוינים של הסנאט, שבה אמר דנפורד כי בהחלט ייתכן שארה"ב תשלח כוחות קרקעיים שיילחמו לצד החיילים העיראקים מול לוחמי המדינה האיסלאמית. מנגד, ציין כי ימליץ על המהלך רק אם הדבר יביא ל"השפעה אסטרטגית" על המערכה נגד כוחות דאעש בעיראק. המשיך את הקו הזה שר ההגנה קרטר, שהצהיר בפני הסנאט על עליית מדרגה בפעילות הכוחות המזוינים של ארה"ב נגד המדינה האיסלאמית. על פי דובר הבית הלבן, כ־50 לוחמי כוחות מיוחדים יישלחו לסייע לכוחות המורדים הלוחמים נגד דאעש. אלו יתאמו את המאמצים בין הכוחות המקומיים והקואליציה בראשות ארה"ב במלחמה נגד דאעש. כן מתוכנן תגבור של הכוח האווירי האמריקני הפועל מאינצ'רליק שבטורקיה.

ההיסוס בקרב הפיקוד הבכיר בארה"ב מובן, שכן במלחמות מן הסוג הזה אין פתרונות קסם. שליחת כוח מתמרן גדול עשויה להביא להישגים בשדה הקרב שכן הדבר יהווה משקל נגד לכוחות דאעש בעיראק. אולם התמרון, כפי שהוכח גם במבצע צוק איתן, הוא רק ההתחלה. הכוחות, מרגע שיוכנסו ללחימה, הופכים פגיעים למטענים, לאש צלפים, לטילי נ"ט ולמרגמות. כל אותם איומים שהכירו הנחתים ואנשי צבא היבשה שלחמו במלחמות עיראק ואפגניסטן. מנגד, כפי שאמר פעם אלוף בצה"ל, אי אפשר לראות את הסרט בלי לשלם עבור כרטיס.

בימי המלחמה הקרה נהגו קצינים בנאט"ו לספר בדיחה שחוקה, המתארת פגישה של שני מפקדי טנקים סובייטים אחרי שכבשו את פאריס לאחר מלחמת העולם השלישית. "דרך אגב," שאל אחד מהם את חברו, "מי ניצח במלחמה האווירית?" מלחמות, רמזה הבדיחה, מוכרעות על הקרקע. היעדר גישה תוקפנית כלפי המדינה האיסלאמית, כפי שיושמה במתקפת הנחתים במרג'ה ב־2010, יביא בהכרח להמשך צמיחתה.

10 מחשבות על “שובו של התמרון היבשתי? | מאת גל פרל פינקל

  1. georgvon1

    זה אומר שהמהפכה בעניינים צבאים לא פועלת או שמבחינה אסטרטגית צבאית היא עובדת אולם לא מבחינת משילות בעולם עם נורמות מוסריות מודרניות וכן שיש מדינות שבהם זה יעבוד לעומת מדינות שסועות ושאין בהם בניין אומה, מה דעתך?

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.